Rapporter
Ark & App i norske klasserom
Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer. Forskningsprosjektet ARK&APP omhandler valg og bruk av læremidler i engelsk, matematikk, naturfag og samfunnsfag på 5. – 7. trinn, ungdomstrinn og i videregående skole.
Lærerrollen i teknologitette klasserom
I denne casen i naturfag følges 18 elever på 5. trinn gjennom et undervisningsforløp på to uker med ”kropp og helse” som tema. Alle elevene i denne klassen hadde hver sin iPad i tillegg til trykte lærebøker.
Digitale ferdigheter for alle?
ICILS er en komparativ studie av ungdomsskoleelevers digitale ferdigheter. Denne rapporten beskriver de norske resultatene fra ICILS 2013.
Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet
På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2014-2015.
Nyutdannede lærere om egen digital kompetanse og IKT i sin utdanning
Utviklingen av nyutdannede læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse er viktig for å styrke elevenes læringsutbytte, sørge for bedre læringsstrategier og å gi elever tilpasset opplæring.
IKT og læring i høyere utdanning – hvordan påvirker bruken?
Kvalitativ undersøkelse om hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning. Formålet med studien er å belyse hvordan IKT påvirker læring i høyere utdanning og om pedagogisk bruk av IKT bidrar til studiekvalitet.
IKT i lærerutd.: På vei mot profesjonsfaglig digital kompetanse?
Formålet med denne rapporten er å belyse hvilke forutsetninger og rammebetingelser lærerutdanningen gir for utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse.